Projekt DARPA: wpływ narracji na ludzki mózg, czyli projekt nr SN-11-25

Myślę, że wszyscy mamy świadomość istnienia zjawiska nazywanego „kompleksem humanisty”. Odkąd August Comte ustanowił swoją hierarchię nauk, na piedestał wynosząc dyscypliny ścisłe i przyrodnicze, humaniści, a w ich liczbie – naturalnie – literaturoznawcy, podejmują próby dorównania naukom ścisłym w precyzji terminologicznej, metodologicznej i w sposobach kwantyfikacji materiału.

Pisanie horroru – jak pisać horror?

{jcomments off}Ostatnim razem, pisząc o kalkulacji pisarza dotyczącej doboru tematyki powieściowej, wyrażałem wątpliwości co do tego, czy dopasowanie tekstu do upodobań domniemanej grupy docelowej może przełożyć się na jego jakość. Tym razem jednak chciałbym przyjrzeć się gatunkowi, który na takiej kalkulacji nie straci, mianowicie horrorowi.

Przenoszenie jednoliterowych spójników (sierot, zawieszek) z końca linijki przy użyciu twardej spacji (niełamliwej)

W WSO znajduje się następująca zasada: „54.8.1. Jednoliterowe spójniki i przyimki (a, i, u, w itd.) mogą pozostawać na końcu wiersza w tekście ciągłym, natomiast w tytułach książek i ich rozdziałów winny być przenoszone do następnego wiersza”. Zasada ta jest ogólnie znana. Jeśli na końcu linijki pojawi się jednoliterowy spójnik lub przyimek (czyli tzw. sierota, […]

Romans, czyli powieść o miłości – jak napisać książkę o miłości?

Romans, czyli powieść o miłości, jest kategorią niezwykle pojemną. Mieści się w niej zarówno seryjna produkcja spod znaku Harlequina, jak i sławna historia miłosna Winstona Smitha i jego Julii (tak, Rok 1984 to w 2/3 romans i będę bronił tej tezy, a pierwszym argumentem będzie szekspirowskie imię orwellowskiej kochanki). Postaram się zaprezentować kilka wskazówek, których […]