Data publikacji:

Autor:

„W poczekalni” czy „na poczekalni” – jak powinniśmy mówić?

Jaka forma jest poprawna: Prosimy o zachowanie ciszy na poczekalni czy: Prosimy o zachowanie ciszy w poczekalni? Dodam tylko, że poczekalnia w budynku przychodni nie jest wyodrębnionym pomieszczeniem, lecz ogólnodostępnym korytarzem.

 

Osobiście nigdy nie spotkałem się z połączeniem na poczekalni. Szybka analiza w Googlach potwierdza osobliwość tego połączenia: na poczekalni ma 45 700 wyników, podczas gdy w poczekalni – 2 720 000 (prawie 60-krotnie więcej).

Oczywiście uzus nie jest i nie może być wyznacznikiem poprawności językowej, ale analogiczne konstrukcje językowe przemawiają na rzecz użycia przyimka w, który zasadniczo służy właśnie określaniu miejsc – mówimy np. w sklepie, w banku, w szkole itd. Przyimek na w tej funkcji pojawia się tylko w wybranych, utartych konstrukcjach, jak np. na uczelni, na strychu, na tarasie, na dyskotece itp. Zakres tych połączeń jest jednak ograniczony i stanowi właściwie wyjątek od reguły.

Wyczerpująco kwestia ta jest omówiona w WSPP (hasło na), tutaj przytoczę tylko odpowiedni fragment:

Środowiskowo: Siedzieć na stołówce, na świetlicy, na portierni, lepiej: w stołówce, w świetlicy, w portierni. Stać na bramie, lepiej: w bramie. ● Niepoprawnie: Skup butelek na sklepie, poprawnie: w sklepie. Niepoprawnie: Kierowniczka siedzi na kasie, poprawnie: w kasie. Niepoprawnie: Zaczekajcie na poczekalni, poprawnie: w poczekalni.

Wyrażenie na poczekalni należy więc traktować jako błąd. Nie powinniśmy rozpowszechniać tej formy, ponieważ określaniu miejsc służy przyimek w; na pojawia się tylko w utartych połączeniach, nie ma w nich jednak poczekalni.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o